Góry Świętokrzyskie - Weekend...

... nawet trochę przedłużony, to zdecydowanie za mało czasu, aby zobaczyć wszystkie atrakcje Gór Świętokrzyskich. Jest jednak kilka miejsc, których nie wypada pominąć.

Zamek w Chęcinach został wybudowany na przełomie XIII i XIV wieku i w czasie swojej burzliwej historii był wielokrotnie burzony i odbudowywany. Najwygodniej do niego zajechać jadąc lub wracając z weekendu. Zamek góruje nad Chęcinami, a jego charakterystyczne wieże są widoczne już z daleka. Same Chęciny są uroczym małym miasteczkiem, więc warto poświęcić kilka minut, żeby przejść się jego uliczkami.

Jaskinia Raj nie jest największą jaskinią w której byliśmy, ale zachwyca bogatą szatą naciekową. Szczególnie w upalne dni warto pamiętać o zabraniu ze sobą ciepłego ubrania. Chętnych do obejrzenia jaskini są prawdziwe tłumy, więc dobrym pomysłem jest wcześniejsza rezerwacja biletów. My o tym zapomnieliśmy i musieliśmy swoje odczekać w kolejce.

Zalew w Cedzynie. Latem jest to punkt obowiązkowy, choć w chłodniejsze dni też przyjemnie przespacerować się brzegiem nad wodą.

Spacery po górach. Na uwagę zasługuje szczególnie szlak ze Świętej Katarzyny na Łysą Górę. Rozpoczyna się koło kościółka pod wezwaniem św. Katarzyny, którego niestety nie udało nam się zwiedzić. W kilka minut doszliśmy do źródełka św. Franciszka (jak wszystkie miejsca w okolicy otoczony licznymi legendami). Po krótkim odpoczynku ruszyliśmy stromą ścieżką w górę. Do szczytu, który okazał się Skalą Agaty, dotarliśmy solidnie spoceni, ale widok na gołoborze wynagrodził nam trud. Łysica czyli najwyższe szczyt Gór Świętokrzyskich, znajduje się nieco wyżej. Dalej ścieżka prowadzi w kierunku Łysej Góry. Mija po drodze kapliczkę św. Mikołaja, Kokonin (gdzie znajduje się chałupa z XIX w. i sklep spożywczy) oraz Hutę Szklaną, która jest miejscem wypadowym dla wycieczek na Łysą górę. Znajduje się tu parking, przystanek PKS i targ. Początek ścieżki (do Kokonina) jest położony w lesie. Następnie szlak prowadzi, na przemian drogą asfaltową i brzegiem lasu. Na szczycie Łysej Góry znajduje się punkt widokowy oraz nieco niżej Klasztor na św. Krzyżu. My mieliśmy dodatkową atrakcję, bo trafiliśmy na zlot starych samochodów.

Kilka uwag praktycznych. Planując wycieczkę w Góry świętokrzyskie polecamy z wyprzedzeniem zarezerwować sobie pokoik, jeśli to możliwe z wyżywieniem. Można też grillować cały weekend. Warto też poczytać sobie o historii miejsc które chcemy odwiedzić. Trochę informacji można znaleźć na stronie www.szlakiemswietokrzyskim.pl